Naujienos

„Kaimas į namus“ – vietinio maisto kelias iki lietuvio skrandžio

Užauginti ar pagaminti produkciją yra tik pusė darbo. Dažnas gamintojas įvardytų ją kaip lengvesnę pusę. Antroji pusė yra tai pagamintai prekei rasti pirkėją. Platforma „Kaimas į namus“ skuba į pagalbą ir siūlo vartotojams ir gamintojams susitikti interneto erdvėje. VšĮ Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūra („ZUA“) yra atsakinga už šios interneto platformos administravimą, viešinimą ir populiarinimą.

„Kaimas į namus“ (www.kaimasinamus.lt) iniciatyva Lietuvoje gyvuoja jau kurį laiką, startavusi prieš septynerius metus, tačiau jos svarba smulkiesiems žemės ūkio produktų gamintojams regis išryškėjo tik pasauliui susidūrus su pandemijos, žinomos COVID-19 pavadinimu, grėsme. 

Tai interneto platforma, kuri veikia virtualaus turgaus principu. „Kaimas į namus“ startavo su misija padėti šalies smulkiesiems ūkininkams bei gamintojams pasiekti savo vartotojus, o vartotojams burtis į bendruomenes idant užsakyti didesnius produkcijos kiekius. Šis sumanymas turėjo išspręsti logistikos kaštų problemą ir tuo pačiu padaryti prieinamą taip pageidaujamą kaimo produkciją vartotojams. 

Kaip veikia „Kaimas į namus“?

Skubame įspėti tuos, kurie galvoja, kad „Kaimas į namus“ yra tradicinė elektroninė maisto parduotuvė. Iš tiesų, tai labai panašu į turgų, kuris veikia elektroninėje erdvėje. Produkcija tikrai nėra kaupiama sandėliuose ir tarpininkų čia taip pat nėra. 

Kitaip tariant, tai vieta „susitikti“ kaimiškos produkcijos gamintojui ir potencialiam pirkėjui. Ūkininkai gali patys, susikūrę savo paskyrą, skelbti apie savo užaugintus pagamintus produktus, nurodyti kada ir kaip jais prekiauja, nurodyti kainas bei transportavimo iki vartotojo sąlygas. Vartotojai turi dvi galimybes: susisiekti tiesiogiai su gamintoju tinklapyje pateiktais jų kontaktais arba jungtis prie www.kaimasinamus.lt  sistemos, susikurti paskyrą, prisijungti prie jau esamos bendruomenės arba sukurti savo bendruomenę ir užsisakyti produktų. 

Koks „Kaimas į namus“ vaidmuo diegiant trumpąsias maisto tiekimo grandines?

Savo esme ir paskirtimi ši interneto platforma pritaikyta būtent trumposios tiekimo grandinės dalyviams, t.y. smulkiesiems ūkininkams ir gamintojams, kurie gamina nedideliais kiekiais. Skanūs ir sveiki produktai neatsiranda be sunkaus darbo, todėl „Kaimas į namus“ tikra išeitis ūkininkams, kurie daugiau laiko skiria savo produkcijos gamybai, nei rinkodarai ar prekybai. „Kaimas į namus“ visiems lengvai prieinamas įrankis pasirūpinti vietos produktų realizacija – informuoti vartotoją apie galimybę vieną ar kitą produktą nusipirkti tiesiai iš ūkio.

Vartotojai šiame trumpame maisto kelyje taip pat gauna ženklios naudos. Visų pirma, produkcija vartotojus pasiekia šviežesnė, juk tiesiai iš ūkininko rankų. Antra, kiekvienas ūkininkas atsako už savo produktų kokybės standartą. Tikriausiai būtų sunku įsivaizduoti, kad sunkiu darbu išauginti produktai, kur gamybos procese yra daug rankų darbo, iki vartotojų atkeliautų be ypatingos priežiūros ir kontrolės. 

Ką „Kaimas į namus“ gali pasiūlyti valgytojams

Dėl pasaulį ištikusios COVID-19 pandemijos Lietuvoje paskelbus karantiną „Kaimas į namus“ lankomumas labai ženkliai suaktyvėjo ir žinoma vėliau vėl šiek tiek atslūgo. 2020 m. duomenimis per dieną „Kaimas į namus“ aplanko nuo 4 iki 6 šimtų vartotojų.

Šis virtualus turgus turėtų patikti tiems žmonėms, kurie mėgsta sukinėtis po mažas individualias parduotuvėles, pirkti turguje ir rinktis tik išskirtinius produktus - kokybišką, sveikatai palankų, šviežią ir vietinį maistą. Pirkėjams, kuriems patogiau susimesti visus reikalingus produktus į vieną krepšelį, atsiskaityti mokėjimo kortele, taip kaip įprastai daroma elektroninėje parduotuvėje, tai „Kaimas į namus“ ne jiems. „Kaimas į namus“ nėra elektroninė parduotuvė. Tačiau, jeigu pirkėjas ne prieš „apsidairyti aplink“, pakalbėti su įvairių produktų gamintojais, tai jam pavyks ne tik susirinkti savo pageidaujamus produktus, bet dar ir pasikrauti teigiamos kaimiškos energijos. „Kaimas į namus“ pateikiamas per 300 šimtų ūkininkų produktų asortimentas. Produkcija yra tiekiama vietos ūkininkų ir nedidelių ūkių savininkų, todėl nereikėtų nustebti, kad kai kurių sezoninių produktų (pvz., šviežių uogų ar daržovių) kai kada surasti ir nepavyks.

Vartotojų patogumui tinklalapyje  www.kaimasinamus.lt tiekėjai sukelti ir į žemėlapį. Čia galima matyti,  kaip tiekėjų tinklas vizualiai išsidėstęs po visą Lietuvos teritoriją. Vartotojai gali iš karto pastebėti ar šalia kaimynystėje pavyks nusipirkti pieno, vaisių ir mėsos, o gal tiekėjų teks paieškoti iš toliau.

Žemėlapyje pažymėti taškai – ūkininkai ir gamintojai – yra dviejų spalvų. Violetinė žymi ekologiškai užaugintus ir sertifikuotus produktus.

Paspaudus ant pasirinkto taško žemėlapyje, atsiverčia trumpas aprašymas: ūkio pavadinimas, ką ūkis gamina, kontaktai. Galima spausti nuorodą „plačiau“, jeigu norisi sužinoti daugiau apie patį ūkį ir jo savininkus.

„Kaimas į namus“ - bendraukite tiesiogiai su gamintoju

„Kaimas į namus“ suteikia unikalią terpę vartotojams burtis į valgytojų bendruomenes. Šiam tikslui turėtų pasitarnauti ir socialinio tinklo Facebook paskyra „Kaimasįnamus.lt“. 

Tačiau dabartinės vartotojų tendencijos rodo, kad vartotojų norai ir poreikiai labai pakito lyginant su buvusiais prieš 5-7 metus, kai „Kaimas į namus“ iniciatyva tik startavo. Vartotojų bendruomenės išsikvėpė taip ir neįgavusios tikėtos energijos. Šiandieninis vartotojas linkęs užsisakyti individualiai. 

Ūkininkai labiau koncentruojasi į produkcijos gamybos procesą, todėl vartotojai skatinami rinktis individualius užsakymus kontaktuojant tiesiogiai su gamintojais. „Kaimas į namus“ kartu su skelbiamu produkcijos asortimentu pateikiami ir produkcijos gamintojo kontaktai (tel. Nr., el. paštas), todėl susisiekti su gamintoju išties nesudėtinga.

  Prenumeruoti naujienas

Biudžetinė įstaiga Žemės ūkio agentūra prie Žemės ūkio ministerijos

Gedimino pr. 19, 01103 Vilnius
Tel. +370 616 46910
El. paštas info@zua.lt
Įmonės kodas 304894892
PVM mokėtojo kodas LT100011866612
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre

 

X