Nuotolinės maisto produktų ir gėrimų parodos - ateitis ar misija neįmanoma?

Pastarojo pusmečio įvykiai padiktavo naują tarpusavio bendravimo formą – nuotoliniu būdu - pasitelkiant video konferencijų ir web transliacijų platformas. Daugelis renginių, tarp jų ir tarptautinės parodos, į  užsienio šalis ir miestus pritraukiančios šimtus tūkstančių dalyvių ir lankytojų, taip pat įgauna naują formatą.

Kinija - šalis, kuri, ko gero, greičiausiai prisitaiko prie pasaulio kitimo ir netikėčiausių sąlygų, todėl, nieko nelaukdama, pasiryžo Guangdžou mieste du kartus per metus rengiamą vieną didžiausių mugių „The Canton Fair“, perkelti į virtualią erdvę. Virtuali paroda vyko š. m. birželio 15 d., kurioje preliminariai 25 000 mugės dalyvių  su mugės pirkėjais susitiko nuotoliniu būdu. Parodos metu pasinaudota visa naujausia vertimų, nuotolinių konferencijų, tiesioginių transliacijų technika. Po šio renginio vis tik didžioji dalis dalyvių teigė, kad toks bendravimo būdas yra sudėtingesnis, keliantis trukdžių ir neatstojantis susitikimo „akis į akį“.

   Dalyvavusieji virtualioje parodoje teigė, kad teko pardavėjus apmokyti derybas vesti kiek kitokiu, nei įprasta, būdu, taip pat pristatyti savo produkciją virtualiomis sąlygomis. Todėl įmonių vadovai pripažino, jog tai buvo tikras iššūkis ne tik jiems, bet ir patiems pardavėjams, dalyvavusiems tokiame renginyje. Anot parodos dalyvių buvo sunku sudominti klientą, kadangi tiesioginės transliacijos iš stendo metu, klientas turėjo galimybę skirti vos 1-2 minutes kiekvienam produktui apžiūrėti, ir jei per šį laiką kliento akis neužkliūdavo už jį dominančios prekės, bendravimas nutrūkdavo ir klientas prisijungdavo prie kito stendo transliacijos. Gyvo bendravimo stende metu, klientus sudominti yra kur kas daugiau galimybių - pakalbinti juos pakartotinai, pademonstruoti daugiau produkto savybių, siūlomą prekę paliesti, atidžiau apžiūrėti.
   Tiesioginio kontakto metu tiek prekių apžiūra, tiek klausimų aptarimas vyksta kur kas greičiau, todėl tokie renginiai yra reikalingi tiek dėl glaudesnio kontakto užmezgimo, tiek dėl įmanomų produktų demonstravimo,  degustavimo galimybių. Taip pat tiesioginio bendravimo renginio metu, įmonės atstovas, pristatantis savo produkciją stende, vienu metu gali nespėti pasikalbėti su visais potencialiais klientais, norinčiais gauti išsamų prekės ar paslaugos pristatymą, tačiau pardavėjas visada turi galimybę paprašyti potencialių verslo partnerių vizitinių kortelių, tam, kad suplanuotų susitikimus vėliau. Tiek dalyviai tiek potencialūs pirkėjai, dalyvavę virtualioje mugėje mano, jog tokio pobūdžio renginys galėtų vykti išimtinai nepaprastosios padėties metu, siekiant užtikrinti nenutrūkstamą prekybos procesą ir komunikacijos palaikymą.
Apklausus Lietuvos įmones, taip pat susidarė įspūdis, jog tokio pobūdžio parodos nėra aktualios maisto ir gėrimų gamintojams. Dauguma apklaustųjų teigė, jog maisto ir gėrimų produktų parodos yra skirtos būtent tiesioginiam bendravimui su potencialiais verslo partneriais, o produkcijos pristatymas – neatsiejamas nuo juslių – skonio, kvapo, lytėjimo - naudojimo. Kompanijos „The Royal Unibrew“ eksporto asistentė, Elina Mazeika, teigė, jog jų kompanija yra dalyvavusi virtualioje „China CEEC Expo“ parodoje ir rezultatas buvau mažiau džiuginantis nei tikėjosi. E.Mazeika pasakojo, jog virtualiai pabendravus su potencialiais pirkėjais, vėliau jų grįžtamasis ryšys į siųstus pasiūlymas buvo labai mažas, techniniai trukdžiai neleido vesti konstruktyvaus pokalbio. Kompanijai UAB „Grainmore“ neteko dalyvauti nuotolinėje parodoje, tačiau įmonės atstovas teigė, kad nepaisant to, kad maisto ir gėrimų produktų pardavimas reikalauja tiesioginio kontakto ir įžvelgia iššūkių tokio formato parodos įgyvendinimui, savo jėgas išbandyti tokio pobūdžio renginiuose norėtų.
   Vis tik virtuali paroda turi ir privalumų. Įmonės dalyvės gali sutaupyti daug lėšų komandiruočių, stendo įrengimo, produkcijos siuntimo ir įvairių kitų išlaidų sąskaita. Taip pat pasiruošimas parodai tampa kur kas spartesnis ir paprastesnis. Pripažįstama, kad virtuali paroda gali pritraukti daug daugiau potencialių pirkėjų, nes prisijungti prie virtualios parodos platformos yra kur kas paprasčiau ir greičiau nei į ją atvykti. Taip pat tokio formato tarptautinė paroda yra puiki galimybė mažoms ar tik pradedančioms pirmuosius eksporto žingsnius įmonėms, kurios turėtų galimybę gauti maksimalų rezultatą su mažiausiomis išlaidomis.
   Apžvelgus visus virtualaus renginio pliusus ir minusus galima daryti išvadą, kad dalyvavimas virtualioje parodoje galėtų būti kaip visuomet įmanoma alternatyva, kuomet tiesioginio bendravimo parodos organizavimas tampa neįmanomas dėl visuotinio saugumo ar kitų svarių priežasčių. Jei parodų organizatoriai iš anksto paruoštų tokią dalyvavimo alternatyvą, įmonės dalyvės tvirčiau jaustųsi patvirtindamos savo dalyvavimą tarptautinėse parodose. Deja, dėl kilusios pastarojo pusmečio pandemijos, buvo atšauktos dauguma tarptautinių parodų, kurioms įmonės ruošėsi ir dėl to patyrė nuostolių, o taip pat neteko galimybės pasiūlyti ir galimai parduoti savo produkciją planuotiems potencialiems klientams.  Šiuo metu viso pasaulio tarptautinių parodų organizatoriai susiduria su ypač dideliu potencialių parodų dalyvių nerimu ir atsargumu, kadangi situacija pasaulyje vis dar išlieka nestabili. Virtualių renginių tendencija didėja, todėl ateityje tai tikrai taps viena iš nuolatinių renginių organizavimo galimybių.